درجه بندی سنگ‌ تراورتن

زمانی که قصد خرید سنگ تراورتن را دارید، باید به موارد مهمی توجه کنید. یکی از این موارد مهم توجه به درجه بندی سنگ‌ تراورتن می‌باشد. سنگ‌های تراورتن از سری سنگ‌های بسیار پرطرفدار در بین سنگ‌های ساختمانی می‌باشد. در فضای مختلف می‌توانید از آن کاربری زیادی را به دست بیاورید. مثلا برای جدول دور باغچه در اصفهان این سنگ کاربرد دارد.

سنگ تراورتن از سری سنگ‌های آهکی به حساب می‌آیند.
این سنگ‌ها بسیار خاص و زیبا هستند. این مدل سنگ‌ها در بسیاری از کشورها و مخصوصاً کشور ایران کاربری بالایی دارند. متناسب با موج دار بودن یا بدون موج بودن آن‌ها کیفیت، رنگ، جنس و درجه‌بندی و حتی سورت‌بندی سنگ‌های تراورتن در دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند.

تعریف درجه‌بندی سنگ

زمانی که صحبت از درجه‌بندی سنگ می‌شود، یعنی جداسازی و تفکیک سنگ انجام شود. هر کالا یا محصول متناسب با نوع رنگ جنس کیفیت به صورت منحصر به فرد تهیه می‌شود، آن را درجه‌بندی می‌کنند.
درجه‌بندی سنگ تراورتن هم به این معنی را دارد، سنگ‌های تراورتن از یکدیگر تفکیک و جداسازی شود.

متناسب با این موضوع سنگ‌های تراورتن از یکدیگر جدا می‌شوند.
یکی از پیچیده‌ترین درجه‌بندی‌هایی که برای سنگ تراورتن وجود دارد، سورت‌بندی است. البته درجه‌بندی که برای سنگ تراورتن وجود دارد، نسبت به سنگ‌های دیگر بسیار دقیق و سختگیرانه است؛ زیرا سنگ‌های تراورتن نسبت به سنگ‌های دیگر روشن است.
به دلیل رگه‌هایی که درون سنگ وجود دارد، باید بتوانند تفکیک‌سازی را به صورت درست انجام دهند.

سنگ‌های تراورتن

درجه بندی سنگ‌ تراورتن

سنگ‌های تراورتن از سری سنگ‌هایی هستند، برای نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
بیشتر برای کاربری برای نمای بیرونی به حساب می‌آید. زمانی که قصد دارید، از این نوع سنگ‌ها برای نما استفاده کنید. حتماً زیبایی را هم در نظر بگیرید. سنگ‌های که درجه‌بندی شدند، از نظر ظاهری شبیه به هم هستند.

متناسب با یک کاربری خاص مثلاً برای نمای ساختمان به حساب می‌آیند؛ همین موضوع باعث می‌شود تا زیبایی آن‌ها افزایش پیدا کند.

سنگ‌های تراورتن کاملا منحصر به فرد شود.
اگر بتوانید سنگ‌های با یک درجه‌بندی را انتخاب کنید، یک نماکاری یک دست‌تری را به دست می‌آورید.

تمامی موارد این موضوع را در ذهن ما به وجود می‌آورند، استفاده از سنگ‌هایی با درجه‌بندی یکسان علاوه بر اینکه زیبایی را به وجود می‌آورند، باعث می‌شوند، کیفیت مناسب و مطلوبی را هم در اختیار شما قرار دهند.

باید متوجه شده باشید، که معیارهای زیادی وجود دارند، که سنگ‌ها مخصوصا سنگ‌های تراورتن مورد توجه و بررسی قرار بگیرند. این معیارها عبارتند از:

  1. ابعاد
  2. کیفیت
  3. ضخامت
  4. رنگ سنگ

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

سنگ‌های تراورتن

1. ابعاد سنگ تراورتن

یکی از ابعاد بسیار مهمی که برای درجه‌بندی سنگ تراورتن اهمیت دارد، ابعاد سنگ می‌باشد.
همانطور که می‌دانید سنگ‌های تراورتن و به صورت کلی سنگ‌ها در ابعاد و سایزهای متفاوتی در بازار وجود دارند.

هر کدام از سنگ‌های تراورتن کاربری مخصوص به خودشان را دارند. ابعادی که برای بدنه داخلی و نمای ساختمان به کار می‌رود 40 طولی می‌باشد.

40 طولی یعنی سنگ تراورتن به صورتی است که عرض آن 40 سانتی متر است.
طول سنگ‌های تراورتن آزاد می‌باشد.

متناسب با کوب سنگ انجام می‌شود. البته سازه‌های متفاوتی هم هستند، نیاز به سایزهای متفاوتی دارند. از سنگ‌های تراورتن هم در نمای داخلی و هم در نما خارجی استفاده می‌کنند.

2. کیفیت سنگ تراورتن

یکی دیگر از معیارهایی که برای درجه‌بندی سنگ تراورتن وجود دارد، کیفیت است.

کیفیتی که برای سنگ‌های تراورتن وجود دارد، کیفیت بالایی است. اما کیفیت اصلی متناسب با تکنولوژی است، برای فرآوری سنگ‌ها به دست می‌آورد.
هر چقدر تکنولوژی بیشتری برای فرآوری وجود داشته باشد؛ پس در نتیجه سنگ می‌تواند کیفیت بالاتری داشته باشد.

موارد دیگری مانند سالم بودن لبه سنگ، ساب سنگ، ضخامت سنگ، گونیا بودن و موارد دیگر می‌تواند به فرآوری سنگ اهمیت دهد؛ را در نظر بگیرید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید؛ این است، که ترک، پوسیدگی، بازی رنگ، شیارها، خلاف رج باعث می‌شود تا مشکلات زیادی در سنگ‌ها به وجود بیاید.

هرگونه مشکلی که در سنگ به وجود بیاید، باعث می‌شود، قیمت سنگ کاهش پیدا کند.

به همین دلیل کارخانه‌های سنگ زمانی که قصد دارند، کوب سنگ را خریداری کنند، دقت بسیار زیادی را برای آن در نظر می‌گیرند.

در این حالت می‌توانند یک کوب با کیفیت را خریداری کنند.
در تولید و فرآوری آن مشکلی را به وجود نیاورند. اگر بتوانید کیفیت‌های خوبی را به دست بیاورید، می‌توانید سالیان سال از آن استفاده کنید.
کیفیت‌هایی که برای سنگ تراورتن وجود دارد، در دسته‌بندی‌های سوپر ممتاز،درجه یک، درجه دو هستند.

سنگ‌های تراورتن

3. ضخامت سنگ

یکی از موارد مهم دیگری که در درجه‌بندی سنگ تراورتن تاثیرگذار است، ضخامت سنگ است.

سنگ‌های ساختمانی ضخامت‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال برای سنگ‌های پله ضخامت 3 سانتی متر، برای سنگ‌های نما ضخامت 1.4 سانتی متر و سنگ‌های کف ضخامت 1.8 سانتی متر وجود دارد. در بعضی از موارد هم نیاز به ضخامت 4 سانتی متر بالاتر می‌باشد.

البته عددی که برای ضخامت وجود دارد، متناسب با کارخانه‌های متفاوت موضوع متفاوتی است.

اما این تفاوت نمی‌تواند بیشتر از 2 میلی متر باشد. در ایران به دلیل اینکه دستگاه‌های دقیقی برای برش سنگ‌ها وجود ندارد، تکنولوژی پایین در این موضوع وجود دارد؛ پس نمی‌توان سنگ‌ها را از میزان مشخصی نازک‌تر کرد.
نازک شدن سنگ‌ها باعث می‌شود وزن ساختمان پایین بیاید، دوام بیشتر باشد. معمولاً برای پله ضخامت بیشتری را در نظر می‌گیرند.

به دلیل اینکه رفت و آمد بسیار زیادی وجود دارد، امکان شکستن لبه پله وجود دارد.

ضخامت 3 میلیمتر باعث می‌شود، این مشکل کاملا برطرف شود. ضخامت سنگ کمتر از یک برای نما باعث می‌شود، تا ویژگی‌های بسیار مهمی در این موضوع به وجود بیاید.
سنگ‌هایی که ضخامت 4 سانتی متر بیشتر دارند، برای طرح رومی و درست کردن پیشانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کشورهای چین ضخامت سنگ دو میلیمتر قابل دسترس است.

این موضوع کاملاً متناسب با نیاز مشتری می‌باشد.
ضخامت‌های دیگری هم برای موضوع در نظر می‌گیرند.
افراد باید آن را انتخاب کنند. اگر مشتری نیاز داشته باشد، از ضخامت خاصی استفاده کنند، تنظیم دستگاه می‌توانند آن را تولید کنند. بعد از آن ضخامت سنگ را به اندازه اصلی برگرداند.

4. رنگ سنگ

یکی از موارد دیگری که برای درجه‌بندی سنگ‌ها به کار می‌رود، رنگ سنگ‌ها است. سنگ‌های تراورتن در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.