ویژگی موزاییک پرسی

یکی از انواع موزاییک در ساختمان سازی موزاییک پرسی است، موزاییک پرسی از نظر تولید و ساختار اولیه آن، در اصل، یک نوع از بتن است. به کمک فشار پرسی بر روی آن، حالت متراکمی را به خود گرفته است. در این مطلب به طور مفصل مزایا و ویژگی موزاییک پرسی را بررسی خواهیم کرد.

برای ساخت موزاییک پرسی، از مواد اولیه‌ای مانند: ماسه، سیمان، سنگ دانه، پودر سنگ و آب استفاده می‌شود. مدل‌های متنوع و اندازه و ابعاد متفاوتی برای موزاییک با ساختار پرسی وجود دارد.

از جمله کاربردی‌ترین نوع مصالح ساختمانی، موزاییک است. استفاده از متریال پرسی، برای موزاییک، بیشتر در کشور‌های آلمان و ایتالیا، کاربرد دارد.
ساختار موزاییک از نوع پرسی، دارای لایه بندی متفاوت است.

اولین لایه آن با نام لایه رویین شناخته می‌شود. در این بخش، لایه رویین آن، نقش موزاییک را به خود اختصاص داده است.
برای قسمت لایه رویین، از موادی مانند: سیمان، آب، سنگدانه‌های رنگی و رنگ‌های معدنی استفاده شده است.

قسمت بعد از لایه رویین، لایه زیرین موزاییک است. در این قسمت از تولید موزاییک، شاهد مقاومت و ضخامت بیشتری هستیم.
البته وجود ضخامت بیشتر برای این لایه، تحمل فشار‌های احتمالی بر روی آن است. لایه زیرین موزاییک، مانند لایه رویین آن، از موادی مانند: سیمان، ماسه و آب تولید می‌شود.

با ترکیب سازی مواد اولیه، مخلوط متناسبی به دست می‌آید. با استفاده از مخلوط موردنظر، مواد در داخل قالب قرار می‌گیرد. در این مرحله از دستگاه پرس استفاده می‌شود. بهره‌مندی از دستگاه پرس، بر روی موزاییک، فشار موردنظر را اعمال می‌کند.
ایجاد فشار بر روی موزاییک، امکان ایجاد تراکم بر روی آن را افزایش می‌دهد.

ویژگی موزاییک پرسی از نظر کاربرد

تفاوت‌های موزاییک‌ پلیمری با موزاییک‌ پرسی در موارد مختلفی است، اعمال فشار بر روی موزاییک، به اندازه و ابعاد آن بستگی دارد. البته نوع سنگ دانه کاربردی در داخل آن نیز برای نوع فشار، بسیار متفاوت است.
موزاییک، با ساختار تولید به صورت پرسی، نیاز شدیدی به ساب خوردن دارد.

رنگ بندی متفاوتی نیز برای موزاییک پرسی وجود دارد. اولین رنگ بندی برای موزاییک پرسی، در رابطه با وجود رنگ قرمز و زرد در آن است.
برای شکل گیری رنگ در داخل آن، از رنگ‌های معدنی استفاده می‌شود.

ماده اولیه برای ساخت این مدل از موزاییک، از نوع بتن است. البته که طرح بندی متفاوت آن، با توجه به متریال‌های کاربردی دیگر بر روی آن انجام می‌شود.
انجام ساب بر روی این مدل از موزاییک، منجر به افزایش مقاومت آن می‌شود.

بنابراین با انجام ساب زنی بر روی موزاییک، نام دیگری با شاخص موزاییک پرسی ساب خورده جایگزین می‌شود. این مدل از موزاییک، نسبت به تغییرات دما، مقاومت زیادی دارد.
از آن بیشتر برای کف سازی و قسمت‌هایی مانند پشت بام استفاده می‌شود.

مزایای موزاییک پرسی

این مدل از موزاییک، دارای میزان مقاومت و استحکام بسیار زیادی است و فروش بالایی در مراکز پخش موزاییک اصفهان دارد، البته در برابر شرایط محیطی، به طور مثال، یخ زدگی و همین طور فرسایش، قابلیت ماندگاری بالایی دارند.
استفاده از موزاییک، قابلیت و توانمندی نانو سازی را دارد. البته موزاییک پرسی، در طرح‌های متفاوتی نیز ساخته می‌شود.

موزاییک پرسی

ساختار موزاییک پرسی

ساختار موزاییک در دو دسته بندی در بازار ارائه می‌شود. روش ویبره‌ای و پرسی، در کل دو مدل از تولید موزاییک می‌باشند. البته که موزاییک با ساختار پرسی، از مواد و متریال متفاوتی تولید می‌شود.

مواد تشکیل دهنده برای ساختار موزاییک پرسی، در یک قالب ریخته می‌شود با قرارگیری مواد در داخل قالب، به کمک دستگاه پرس، فشار زیادی به آن وارد می‌شود.

این مدل از فشار، منجر به ایجاد تراکم بیشتر و فشردگی آن می‌شود. البته نوع فشار و اندازه و حجم آن، به میزان ابعاد و نوع سنگدانه‌های آن بستگی دارد. موزاییک، بعد از تولید و خشک شدن، به کمک دستگاه، ساب زده می‌شود.

در این مرحله، زیبایی فوق العاده‌ای از درخشش سنگ در چشم بیننده به وجود می‌آید. زیبایی سنگ، به خوبی نمایان می‌شود. استفاده از دانه‌های ریز و استفاده از سیمان بیشتر، نیاز به ساب زنی نخواهد داشت. البته وجود سنگدانه‌های درشت‌تر، ساب زنی را بعد از انجام فرایند خشک سازی آن می‌توان انجام داد.

با این حال، استفاده از موزاییک پرسی، این روز‌ها کاربرد بسیار زیادی نسبت به شاخص‌های قدیمی‌تر خود دارد. موزاییک، در هر نوع و مدلی، باید قابلیت دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد. استحکام در ساختار موزاییک، از اَرکان اولیه تولید آن است. تولید موزاییک بی کیفیت، در بازار موزاییک اصفهان ارزان خریداران زیادی ندارد.

ساختار موزاییک پرسی انواع گوناگونی دارد که عبارت است از:

  1. ساختار موزاییک پرسی با طرح موج
  2. موزاییک پرسی با ساختار و طرح پلنگی
  3. موزاییک با ساختار آجری
  4. موزاییک با طرح قلوه‌ای

در ادامه هر یک از موارد فوق را برسی خواهیم کرد.

موزاییک پرسی

1. ساختار موزاییک پرسی با طرح موج

این مدل از موزاییک، مقاومت فشاری بالایی را می‌پذیرد. مقاومت دمایی آن نسبت به وجود گرما و سرما، به میزان 500 سیکل است.
این مدل از موزاییک، از دو لایه تشکیل می‌شود.

رنگ بندی مشخص و ثابتی نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود. استفاده از رنگ طوسی و قرمز، به عنوان دو رنگ شاخص این موزاییک است.

2. موزاییک پرسی با ساختار و طرح پلنگی

از جمله مدل‌ها دیگر برای تولید و ساخت موزاییک، با شاخص طرح پلنگی آن است. ساختار موزاییک بسیار سبک و از نظر هزینه، نیز مقرون به صرفه است.
از این نوع موزاییک، بیشتر برای مکان‌هایی که در میزان رفت و آمد بسیار کمتر است؛ استفاده می‌شود.
جنس کاربردی در داخل آن، از سنگ معدنی و سیمان خاکستری است.

3. موزاییک با ساختار آجری

از ویژگی دیگر برای موزاییک، در طرح بندی و مدل‌های متفاوت آن است. موزاییک با طرح آجری، به دو نوع رنگ، طوسی و قرمز، شناخته شده است.
این دو نوع رنگ، به صورت پرسی و دو لایه تولید می‌شود. البته دوام و مقاومت بسیار زیادی برای این مدل از موزاییک وجود دارد.

4. موزاییک با طرح قلوه‌ای

این مدل از موزاییک، دارای تنوع پذیری بالا در رنگ است. البته مقاومت فشاری بالایی نیز برای آن ایجاد می‌شود. مقاومت آن در برابر یخ زدگی به شدت زیاد است.

برای استفاده از موزاییک متناسب برای محل‌هایی که میزان رفت و آمد در آن‌ها بسیار زیاد است؛ باید از موزاییک گرانیتی پرسی استفاده کرد.
این مدل از موزاییک، شرایط ساب زنی متفاوتی را با مدل‌های دیگر موزاییک دارد.

مراحل ساب زنی برای موزاییک گرانیتی پرسی، در ده مرحله انجام می‌شود. از سطح همگن و بسیار صیقلی و صاف برای آن استفاده می‌شود.
البته از نفوذ آب به داخل آن جلوگیری می‌شود. اندازه و رنگ بندی موجود برای سنگ دانه کاربردی در داخل آن، تنوع بسیار زیادی دارد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.